For et par uger siden var jeg i banken. Jeg havde et møde med min bank konsulent, fordi jeg ville sælge nogle aktier. Jeg havde brug for pengene. Mødet var sat til kl. 8 om morgenen. Det passede bedst for mig. Jeg mødte op, og vi talte frem og tilbage om salget af aktierne. Han var ikke glad for det, men jeg måtte insistere. Han ordnede papirerne og bad mig om at vente på, at hans kollega fra den anden afdeling var ankommet. Det er nemlig der, printeren står, og hvis han bare går derind. så vil alarmen gå.

Rodet forestilling

Det er hans kollega, som åbner for adgangen til den afdeling. Klokken var kun 20 minutter over 8, men kollegaen møder ind kl. 8:30. Han spurgte mig, om jeg havde tid til at vente.
Selvom jeg faktisk havde en del andre ærinder, så sagde jeg, at jeg godt kunne være tålmodig i 10 minutter, så jeg kan underskrive papirerne, og handlen kan ske.

Han var sød ham bank konsulenten, og jeg kunne se på ham, at han blev mere og mere nervøs, som minutterne gik. Rejste sig og undskyldte sig og gik ud for hente en kop kaffe til mig. Da klokken blev 8:30, var hans kollega endnu ikke kommet. Han ringede ham op. Jeg kunne forstå, at kollegaen sad i en bilkø. Morgentrafikken. Men han ville være fremme om højst et kvarters tid.
Jeg kan ikke sidde her og blomstre, tænkte jeg. Jeg har faktisk mange ting at gøre. ”Kan jeg ikke komme tilbage lidt senere og skrive under, så vi ikke spilder vores tid med at vente på ham?” Min bankmand sagde, at det kunne jeg sagtens.

Lean konsulent ønsket – NU!

Jeg rejste mig og sagde, at jeg ville være tilbage om en halv times tid. Gik fra banken og videre til mit næste ærinde. På vejen derhen tænkte jeg, at de kunne godt bruge nogle Lean kurser i den bankafdeling. Måske i det mindste en gennemgang af en professionel Lean konsulent.

Det kan da ikke være rigtigt, at arbejdet går i stå, bare, fordi én enkelt mand har nøglen til en afdeling, som åbner senere end resten af banken. Det er da fuldstændigt tåbeligt. Min bankmand blev sat i et rigtigt dårligt lys over for mig. Han var flov og ked af det. Jeg er sikker på, at han får det nævnt overfor sin chef. Det håber jeg faktisk. Og jeg fik et dårligt indtryk af banken.
Nu er jeg normalt ikke sådan én person, der beklager sig, eller har noget imod at vente i nogle minutter. Men når de er afhængige af en person, som sidder fast i en bilkø på motorvejen, så fortæller det mig, at de ikke er helt kompetente.

Jeg er glad for, at jeg solgte aktierne, tænkte jeg. Ok, gevinsten er ikke stor, men i det mindste er der ikke tab. Men måske skulle jeg overveje at flytte mine bankting til en mere effektiv bank. Det behøver ikke at tage 15 – 30 minutter at få printet en aftale ud.
Efter 20 minutter havde jeg fået overstået ærinde nr. 2 og vente tilbage til banken. Fik skrevet under på papirerne og venter nu på, at pengene kommer ind på min konto.