Fugtigt klima og rust

Fugtigt klima giver rust

Her i landet er klimaet utroligt fugtigt. Det er ikke så godt for vores biler. De er nemlig oftest produceret i lande, hvor klimaet er lidt tørrere. Men vi har lært at leve med fugten. Vi har da også fundet ud af, hvordan vi undgår fugtskader i vores boliger og biler. Fugtskader i biler kan føre til rustskader. Og de kan blive farlige, hvis de ikke bliver opdaget og repareret i tide. Derfor er rustbeskyttelse af biler blevet en del af vores rutiner – ligesom det almindelige servicetjek er det. Det er fornuftigt. Vi vil jo gerne køre sikkert. Vi bruger også mange penge på at købe en sikker bil. Vi vil ikke køre rundt i gamle spande, der ryster og bævrer på vejen. Vi ved, at saltede veje kan føre til, at bilen får fugt på undervognen. Det er jo sådan at salt – eller sand – trækker fugt til sig. Men når vi kører på vejene, så sprøjter der salt og sand op på undervognen – og der er der, at kilden til fugtskader på bilerne starter. Hvis ikke det bare er fordi vi kører igennem store vandpytter efter en ordentlig byge. Det hænder jo.

Tectyl med faste mellemrum

Jo, vi har lært at rustbeskyttelse af bilen er nødvendig. Og vi har også lært, at vi skal rustbeskytte jævnligt. Ca. hvert tredje eller fjerde år. Det kommer lidt an på hvilket middel, der anvendes til rustbeskyttelsen.
For nyligt blev jeg gjort opmærksom på, at der findes et middel fra Tectyl, som virker utroligt godt imod rust. Jeg søgte efter Tectyl i Odense på nettet for at finde det nærmeste servicecenter i forhold til, hvor jeg bor. Og fordi Tectyl er almindeligt kendt som et godt middel, så søgte jeg altså på det – og jeg fandt da også et servicecenter, som udelukkende bruger midler fra Tectyl. Da jeg bragte bilen til centeret, fik vi en snak om, hvilken behandling bilen skulle have. Skulle det være en almindelig behandling imod rust – eller skulle det også være en behandling der dæmper støjen? Det blev til en behandling imod både rust og støj.

Min bil er ny. Så det var muligt for centeret at bruge et middel, som efter sigende også er miljøvenligt, da det ikke indeholder opløsningsmidler. Det er baseret på fedt – og som bekendt er fedt vandafvisende. Derfor kunne servicecenteret også give mig garanti for, at behandlingen vil kunne holde i 4 år. Og det var jo en god gave. Et år mere, hvor jeg ikke skal huske at sende bilen til undervognsbehandling. De forklarede mig, at midlet ikke kan anvendes på biler, som allerede har fået flere undervognsbehandlinger. Hvorfor forstod jeg ikke! Men sådan er det åbenbart.

Så hvis du har fået en ny bil og skal have den til undervognsbehandling her snart, så vil jeg anbefale, at du taler med servicecenterets folk om, hvilken behandling din bil skal have og kan få. Måske vil du også gerne have, at din bil ikke taber sin værdi og derfor vil du passe godt på den. Så den skal have den bedste behandling, du kan give den.

Ud at køre i al slags vejr

Det er søndag. Det regner. Alligevel har I besluttet, at I vil køre en tur ud i landskabet. Skoven, som I kører igennem, er smuk. Bøgetræerne er ekstra grønne. De ser faktisk helt forfriskede ud. Som om, at bygerne, der vælter ned over dem, er lige det brusebad, de har haft brug for i lang tid. I parkerer ved et udsigtspunkt, hvor I kan nyde udsigten over havet. Regnen siler ned, men I sidder inde i bilen og nyder udsigten. Det er faktisk ikke koldt, og selvom I kan høre regnen, så får I også talt om nogle af de ting, der påvirker jeres forhold til dagligt. Stress og den slags. Skuffelser over kollegaer. Skuffelser over hinanden. Glæderne I giver hinanden og ja, I taler da også om endeligt at gifte jer. I tager ingen beslutninger. Fortæller bare hinanden, at sommetider er det godt at komme væk fra stuens sofa og alle de gadgets, der distraherer. Bare det, at I har været ude og køre en tur sammen, har givet jer ny ⓘ energi – og mod på at fortsætte.

Rustbeskyttelse har alle biler brug for

På vejen hjem taler i om stort og småt. Du glæder dig over, at du fik din bil til rustbeskyttelse. Din kæreste gad ikke at gøre det for dig, så det var lidt af en udfordring. Men nu, hvor du kører hjem i silende regn, er du faktisk ret stolt over, at du fik det gjort. Og det var slet ikke svært. Det handlede jo kun om at booke en tid og få afleveret og hentet bilen efter nogle få dage. Du fortæller din kæreste, at du er lidt selvglad over, at du klarede den opgave. Han griner lidt, men forstår dig faktisk godt. Han ved godt, at som kvinde er det som regel ikke noget, man gør. Men han fortæller dig også, at det er godt, at du kan gøre den slags uden, at han skal indblandes. Det er endnu et lille skridt på vejen mod den stærke og selvstændige kvinde, som han ved, du i virkeligheden er.

Og ja, medsøstre! I skal vide, at det faktisk ikke er svært at udføre mange af de opgaver, som typisk mænd udfører. Fx sådan noget som at få sendt bilen til undervognsbehandling. Det kan godt være, at rustbeskyttelse af biler ikke lige er vores yndlingsemne at tale om. Men jo mere vi ved om den slags pligter, som det at eje en bil medfører, jo bedre er det altså. Vi skal være selvstændige – og vi skal i det mindste selv kunne passe på de ting, som vi ejer. Ligesom mænd også skal kunne lave mad eller stryge tøj.

Og ja, endnu engang: Jeg kan love jer, at der vil være respekt, når du afleverer bilen på servicecenteret til undervognsbehandling, og du forlanger den mest effektive behandling med Tectyl, som din bil kan få. Det er en mandeverden at træde ind i. Men den er ikke umulig – og faktisk heller ikke skræmmende. Så lær af de gode erfaringer. Du behøver ikke at vide alt om rustbeskyttelse af bilen. Men jo mere du beskæftiger dig, jo bedre bliver du også til at kunne stille de rigtige spørgsmål.