Et eller andet sted, ved jeg godt, at jeg ikke er skør. Men jeg kan virkeligt godt gå rundt herhjemme og tro, at jeg er skør. Jeg ser jo ingen. Jeg taler ikke med nogen. Jeg skriver i en dagbog, som ingen læser. Jeg har en følelse af, at jeg bare er en eksistens uden fremtid. Det er en fæl følelse at have. Jeg ved godt, at jeg kan gøre meget for ikke at gå rundt med den slags negative tanker hele tiden. Men det er altså svært. Og det ved du også godt.

Kender du det?

Måske kender du det fra dig selv. Her har vi været i lockdown i flere uger i foråret. Og nu ser det ud til, at vi skal i lockdown igen. Den udsigt forstærker kun følelsen af, at man er ved at blive skør i hovedet.

Jeg forsøger så godt, jeg kan at lægge de negative tanker fra mig. Jeg vil gerne se det positive, i at jeg bliver sendt på hjemmearbejde igen. Det har ellers været så rart at se kollegaerne igen. Det positive ved hjemmearbejde er, at jeg ikke behøver at være bange for at glemme nøglen til min lejlighed. Jeg behøver sådan set heller ikke at tage en ren skjorte på hver dag. Jeg kan jo godt sidde ved min pc i t-shirt. Det negative ved, det er bare, at jeg ligesom aldrig får følelsen af at være på rigtigt arbejde. Du ved sådan noget med at sige godmorgen til kollegaerne, lave lidt svinkeærinder, inden jeg sætter mig foran min skærm.

Er jeg småskør?

Måske er jeg virkelig ved at blive skør. Måske er jeg stresset. I hvert fald så kan jeg mærke, at jeg har flere og flere negative tanker i mit hoved. Og det gør faktisk fysisk ondt på mig. Måske har jeg brug for hjælp. Professionel hjælp. Ikke bare min mands velmente råd om at gå en tur midt på dagen, så jeg kan få lidt mere lys i øjnene og på huden.

Finde en god psykoterapeut

Måske skulle jeg sætte mig ved min pc i morgen og søge lidt på Google: ”Psykoterapeut i København”. Det kan ikke skade. Og måske kan det komme mig til gode, når jeg virkeligt har brug for hjælp.

En af mine kollegaer har det lidt på samme måde som jeg. Vi har talt om det i vores frokostpauser. Jeg mødte hende, nemlig en dag, hvor jeg var ude for at få lidt frisk luft efter et møde, der gik dårligt. Hun har fortalt mig, at det har hjulpet hende meget at gå i terapi. Hun har lært at styre sine tanker. Hun har også fået lavet nogle rammer for, hvordan hun bruger sin fritid. Det er jo især i fritiden, at de negative tanker dukker op. Hun virkede meget afklaret og balanceret. Så det kom som en overraskelse, at hun fortalte mig om sine egne problemer med at styre temperamentet og følelserne. Det kom også som en positiv overraskelse at høre, at hun har fået hjælp til at overkomme problemerne ved at gå i terapi.